راهنمای نگارش اقدام پژوهی

امتیاز 5.00 ( 1 رای )

آموزش نوشتن اقدام پژوهی

اقدام پژوهشی در زمره روش های تحقیق توصیفی است و هدف آن توصیف شرایط وپدیده های مربوط به نظام آموزشی است. «تحقیق عملی»، «پژوهش در عمل»، «عمل پژوهشی» و « اقدام پژوهشی» اصطلاحاتی هستند که در زبان فارسی به جای واژه انگلیسی”Action Research”به کار می روند. 

اقدام پژوهی


صفحه عنوان:

۱- سازمان مربوطه (اداره کل و ادارات نواحی و مناطق)

۲-  عنوان اقدام پژوهی

۳-  نام کامل اقدام پژوه (و همکاران در صورت وجود)

۴-  پست سازمانی

۵-  رشته تحصیلی

۶-  آخرین مدرک تحصیلی

۷-  دوره تحصیلی

۸- سمت فعلی

۹-  شماره پرسنلی

۱۰- سال اجرای طرح


چکیده:

چکیده باید به گونه ای تهیه شود که خواننده به یک شمای کلی از تحقیق دست یابد. بنابراین رعایت نکات زیر ضروری می باشد:

الف. از ذکر آنچه در متن نیامده، خود داری شود.

ب‌.  از زبان خود بنویسید و نقل قول مستقیم نکنید.

ج‌. واژگان کلیدی را در پایان چکیده بیان کنید.

د‌. برای شماره ها، از ارقام به جای حروف استفاده کنید.

هـ.فقط گزارش ارایه گردد و از اظهار نظر پرهیز کنید.

و‌.افعال مورد استفاده، به صورت گذشته و مجهول باشد.

ز‌. به موضوعاتی چون مسأله پژوهش، آزمودنی ها، ابزار گردآوری داده ها، در صورت استفاده از آمار، روش آن، یافته های تحقیق و کاربرد آن اشاره شود.


فهرست مطالب:

الف. پس از اتمام کار نوشتاری، این قسمت آماده می شود.

ب‌. تمامی مطالب مندرج جهت دسترسی آسان خوانندگان به صورت فهرست همراه با شماره صفحه آورده می شود.


مقدمه:(توجه داشته باشید شماره گذاری صفحات از این بخش شروع می شود).

آنچه در بخش مقدمه باید به آن توجه داشت بدین شرح می باشد:

الف. موضوع چیست ؟

ب. هدف چیست ؟

ج‌. دلیل منطقی اجرای پژوهش واهمیّت آن .

د. ارتباط منطقی بین مسأله و طرح پژوهش .

 هـ. دلایل نظری موجود در پژوهش.

و. ارتباط این پژوهش با پژوهش های قبلی .


متن اصلی گزارش:

۱.  بیان مسأله

۲. گرد آوری داده ها (شواهد ۱)

۳.   ادبیات موضوع

۴.ارایه راه حل های پیشنهادی

۵.انتخاب راه حل ها

۶.اعتبار بخشی به راه حل های انتخابی

۷.  اجرای راه حل های انتخابی

۸.  اصلاح و تعدیل راه حل ها

۹.  نقادی و نظر همکاران

۱۰.  ارائه­ی اطلاعات مربوط به تغییرات ایجاد شده (شواهد ۲)

۱۱.  نتیجه گیری

۱۲.  پیشنهادات


 نکات مورد توجه در متن اصلی گزارش

 

۱. بیان مسأله ( مسأله شما چه بوده است ؟)

وضعیّت وشرایطی را که دارید توصیف کنید:

الف. شما کیستید؟ (نام، مدرک تحصیلی،  سابقه تدریس و…)

ب.کارتان چیست ؟ (عنوان دقیق شغلی، رشته تدریس، پایه تدریس و…)

ج. محیط شما چه وضعیّتی دارد؟(مکان مدرسه، جنسیت دانش آموزان، تعداد نفرات کلاس، وضعیت تحصیلی آنان و …)

د. چرا به فکر این مسأله افتادید؟ (چرا این مشکل انتخاب شد؟، آیا مسأله مهم تری وجود نداشت؟)

هـ. این مسأله برای شما چه مشکلی ایجادکرده است؟ چرا؟ (بیان مشکل و تاثیرات آن بر شما و فرد یا افراد و اهمیّت آن)

و. چرا شما به این موضوع علاقمند شدید؟

·علایق و ارزشهای شما چیست ؟

· آیا شرایط به گونه ای هست که شما بتوانید تغییر ایجاد کنید؟

. آیا احتمال می دهید اگر وضع موجود تغییر پیداکند ، اوضاع بهتر می شود؟

· وضع بهتر به نظر شما یعنی چه ؟

·سعی دارید چه تغییری در محیط کاری رخ دهد ؟


۲. چه شواهدی در دست داشتید که نشان دهد شما نیاز به انجام این پژوهش داشتید؟(شواهد ۱ )

درهر اقدام پژوهی مشکلی درمیان است ، پس :

الف. مشکل خود را آن گونه که احساس می کنید با اطلاعاتی دقیق به خواننده منتقل کنید تا او هم احساس شما را درک کند.

ب‌. از روش های علمی برای جمع آوری اطلاعات استفاده کنید.

ج‌. تأثیرات این مشکل بر بستر کاری خود و اطرافیان را نشان دهید.

د‌.از کلی گویی بپرهیزید شواهد خود را به گونه ای نشان دهید که خواننده­ی گزارش، از وضعیّت پژوهش کاملاً آگاه گردد. یا به عبارتی مشکل شما را مشکل خود بپندارد.


۳. ادبیات موضوع:(مطالعات واطلاعات شما درباره موضوع تحقیقتان چیست؟)

خلاصه ای از آنچه پیرامون موضوع از منابع گوناگون مطالعه کرده اید، بیان کنید.

منابع گوناگون شامل: پایان نامه ها، مجلات، کتب تخصصی، فصل نامه ها، روزنامه ها، سخنرانی ها، فیلم ها و… می باشد.


۴. ارائه  راه حل های پیشنهادی:

الف. راه حل هایی را که به ذهنتان رسیده است بنویسید .

ب‌.  نشان دهید که از نظرات دیگران هم برای ارائه این راه حل استفاده کرده اید.


۵. انتخاب راه حل ها:

الف.بنویسید که کدام راه حل را انتخاب کردید وچرا؟

ب‌. استدلال علمی و تجربی خود را برای انتخاب این راه حل ها، بنویسید.


۶. اعتبار بخشی:(دلایل اعتبار کار خودتان را بیان کنید و بگویید چه کسانی به کار شما اعتبار بخشیدند.)
چگونه می توانید نشان دهید که شما توجه و دقت کافی داشته اید تا داوری هایتان منطقی، عادلانه ودقیق باشد؟


۷. اجرای راه حل های انتخابی: (چه کردید ؟)

الف.  مراحل اجرای راه حل ها را به تفصیل توضیح دهید.

ب‌.مشکلات حین اجرا را بیان کنید.

د‌. چگونگی نظارت بر اجرای راه حل ها را گزارش کنید.

نکته ی مهم : نباید تصوّر کنیم آنچه ما می دانیم یا عمل کردیم را خواننده حدس می زند یا می داند، لذا باید آن چه را انجام دادیم دقیق و روشن بنویسیم ، زیرا خواننده مانند نویسنده به موضوع احاطه ندارد.


۸. اصلاح و تعدیل بعضی از راه حل ها: (چگونه عملتان را اصلاح کردید؟)

در اجرای بعضی از راه حل ها ممکن است بنا به دلایلی نتوانید آن را اجرا کنید یا با  مشکلی رو به رو شوید . در این قسمت توضیح کاملی از عدم اجرای راه حل یا نحوه­ی تعدیل آن را می نویسید. اگر تغییر و تعدیلی در راه حل به کار گرفته شده، اعمال کردید، آن را بنویسید.


۹. نقادی و نظر همکاران:

استاد ناظر، همکار پژوهشی، همکار دانشگاهی، همکار شغلی، دوستان منتقد، فامیل و… این افراد باید نظر خود را به صورت مستند بیان کنند .

شما هم نظرات آنان را منعکس کرده باشید. تا نظر خواننده را به کار خودتان جلب کنید.

الف. این اقدام پژوهی درکار و اعمال شما چه اثری گذاشت؟

ب‌. آیا تصمیم دارید این کار را ادامه دهید و مسأله جدیدی را بررسی کنید؟

ج‌. آیا انجام این اقدام پژوهی بر سایر همکاران شما هم اثری گذاشته است؟


۱۰. ارائه ی اطلاعات مربوط به تغییرات ایجاد شده؟ (شواهد۲ )

الف. تاثیری که برشواهد یک گذاشتید به دقّت نشان دهید.

ب‌. مشخّص کنید پس از انجام راه حل ها چه نتیجه ای گرفتید.

ج‌. بنویسیدکه از چه روشی برای جمع آوری داده ها و اطلاعات استفاده کردید.

د‌. شواهد استفاده شده باید واقعی و قابل استناد باشند.

هـ. شواهد خود را معرفی کنید. شواهد عبارتند از: یادداشت ها وپیش نویس ها، فیلم ویدئویی، فایل صوتی، تصاویر، گزیده هایی از داده­های خام و…


۱۱.  نتیجه گیری: از شواهد خود چه نتایجی به دست آوردید؟ چگونه تاثیر عمل خود را ارزیابی می­کنید؟

الف. تغییراتی را که صورت پذیرفته است، بنویسید .

ب‌. هنگام کار چه اندیشه هایی از ذهن شما گذشت ؟

ج‌. خواننده اثرات این تفکرات را کجای کار شما می تواند ببیند؟ (یادداشت ها ، نامه ها ، فیلم هاو…)

د‌.  آیا دلیل یا دلایلی دارید که نشان دهد وضعیّت نامطلوب را تغییر داده اید.

هـ. آیا خودتان از تغییرات حاصل شده راضی هسید؟

و‌. آیا دیگران هم ازتغییراتی که شما ایجاد کردید راضی اند؟

ز.دلایل خود را در این مورد بیان کنید.


 ۱۲. پیشنهادات:

با توجه به اجرای راه حل ها و یافته های به دست آمده از اجرای طرح، می توانید پیشنهاداتی را به مسئولین، همکاران، اولیا و حتی دانش آموزان ارائه نمایید.


فهرست منابع :

منابع استفاده شده درمتن، درپایان، به این صورت نوشته می شوند:

 نام خانوادگی، نام. سال. نام اثر. محل نشر: ناشر .

مثال: سیستانی، حسین.(۱۳۹۵). اختلالات دیکته نویسی. تهران: فراروان.


پیوست ها :

 شامل مدارک ومطالبی است که برای علاقمندان ارائه می شود. مانند : جداول، شکل ها وتصاویر


توجه نمایید:

اگر مطلبی را عیناً نقل می کنید ، ذکر منبع الزامی است .

انواع روش های نگارش مأخذ نویسی:  میان نویس –  پی نویس


میان نویس

استفاده از ارجاع درون متنی است که معمولاً درمقاله های غربی کاربرد فراوان دارد. به شرح زیر استفاده می شود:

نام خانوادگی ، سال انتشار، صفحه(سیف،۴۰:۱۳۷۴)


سخن پایانی:

 همکاران گرامی جهت مطالعه بیشتر در مورد انجام اقدام پژوهی می توانید از منابع زیر استفاده نمایید:

۱. قاسمی پویا، اقبال(۱۳۸۹). راهنمای عملی پژوهش در عمل. تهران: پژوهشگاه آموزش و پرورش.

 ۲.ایرانی، یوسف. بختیاری، ابوالفضل(۱۳۸۲).  روش تحقیق عملی، تهران : لوح زّین.

۳. دلاور، علی(۱۳۸۶). روش های تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی. تهران: دانشگاه پیام نور. چاپ سوم.

۴.ساکی، رضا(۱۳۸۳). اقدام پژوهی: راهبردی برای بهبود آموزش و تدریس. تهران: وزارت آموزش و پرورش.

۵.مک نیف، جین و همکاران(۱۳۸۲). اقدام پژوهی.( محمد رضا آهنچیان).تهران: رشد. چاپ دوم.

166 بازدید